ANVR-Reizigersvoorwaarden
STG Touroperating B.V. (KvK 72620927) is aangesloten bij de ANVR.
De ANVR hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van reizen en informatie daarover.
De reizen op deze website worden aangeboden onder de ANVR-Reizigersvoorwaarden (Reis- en/of Boekingsvoorwaarden en/of Gekoppeld Reisarrangement-voorwaarden) die van toepassing zijn op alle aanbiedingen op deze website tenzij uitdrukkelijk wordt aangegeven dat dit niet het geval is. Klik hier www.anvr.nl/reizigersvoorwaarden.pdf voor het lezen en opslaan van de ANVR-Reizigersvoorwaarden en overige belangrijke informatie. Op het boekingsformulier moet je aanvinken dat je kennis hebt genomen van en akkoord gaat met de ANVR-Reizigersvoorwaarden (Reisvoorwaarden en/of Boekingsvoorwaarden en/of Gekoppeld Reisarrangement-voorwaarden) en overige ANVR-informatie.
Stichting Garantiefonds Reisgelden
STG Touroperating B.V. (KvK 72620927) aangesloten bij SGR. U kunt dit controleren via www.sgr.nl. Binnen de grenzen van de SGR-garantieregeling (www.sgr.nl/garantieregeling) vallen de in dit programma/op deze website (vetgedrukt wat van toepassing) gepubliceerde reizen onder de garantie van SGR. Deze SGR-garantie houdt in dat de consument ervan verzekerd is dat zijn vooruitbetaalde reisgeld wordt terugbetaald als de wederpartij door financieel onvermogen de overeengekomen prestatie niet kan nakomen. Voor zover de overeenkomst mede het vervoer omvat en de plaats van bestemming reeds is bereikt, wordt zorggedragen voor de terugreis. Per boeking wordt een verplichte bijdrage van € 5,00 per persoon in rekening gebracht. Zo bent u altijd zeker van uw betaalde reissom.
Calamiteitenfonds
STG Touroperating B.V. (KvK 72620927) is aangesloten bij de Stichting Calamiteitenfonds Reizen.
De garantie van het Calamiteitenfonds houdt in dat u als reiziger die deelneemt aan een reis waarop de garantie van toepassing is:
– (een deel van) uw reissom terugkrijgt indien wij de reis als gevolg van een calamiteit niet of niet volledig kunnen uitvoeren;
– de noodzakelijke meerkosten vergoed krijgt indien wij als gevolg van een calamiteit de reis moeten aanpassen of indien wij u vervroegd moeten repatriëren.
Onder calamiteit wordt verstaan een door molest of natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis.
De navolgende bepalingen zijn door STG Touroperating B.V. zelf vastgesteld.
Hierover heeft wat betreft de inhoud van deze artikelen geen overleg plaatsgevonden tussen ANVR en Consumentenbond in het kader van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg van de Sociaal-Economische Raad. Behoudens de in de voorwaarden zelf toegestane afwijkingen kunnen deze eigen bepalingen geen afbreuk doen aan de ANVR-Reizigersvoorwaarden en zijn uitsluitend bedoeld als aanvulling op de ANVR-voorwaarden daar waar dat vermeld staat in de ANVR-voorwaarden zelf en/of om de positie van de reiziger verder te versterken.
Annuleringsvoorwaarden
Indien een reservering/reis wordt geannuleerd, zal Spauwen Travel de reiziger naast eventueel verschuldigde reserveringskosten de volgende annuleringskosten in rekening brengen:
Busreizen & dagtochten:
- Bij annulering tot de 60ste kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag:
30% van de reissom - Bij annulering vanaf de 60ste kalenderdag (inclusief) tot de 28ste kalenderdag (exclusief ) vóór de vertrekdag:
40% van de reissom - Bij annulering vanaf de 28ste kalenderdag (inclusief) tot de 21ste dag (exclusief ) vóór de vertrekdag:
50% van de reissom - Bij annulering vanaf de 21ste kalenderdag (inclusief) tot de 14de dag (exclusief ) vóór de vertrekdag:
65% van de reissom - Bij annulering vanaf de 14de kalenderdag (inclusief) tot de 5de dag (exclusief ) vóór de vertrekdag:
75% van de reissom - Bij annulering vanaf de 5de kalenderdag (inclusief) tot de vertrekdag:
90% van de reissom - Bij annulering op de vertrekdag of later:
100 % van de reissom
Bij vliegreizen, treinreizen en (rivier)cruises hanteren wij volgende afwijkende annuleringsvoorwaarden:
- Bij annulering tot de 60ste kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag:
De aanbetaling (30%) - Bij annulering vanaf de 60ste kalenderdag (inclusief) tot de 45ste kalenderdag (exclusief ) vóór de vertrekdag:
50% van de reissom - Bij annulering vanaf de 45ste kalenderdag (inclusief) tot de 30ste dag (exclusief ) vóór de vertrekdag:
60% van de reissom - Bij annulering vanaf de 30ste kalenderdag (inclusief) tot de 5de dag (exclusief ) vóór de vertrekdag:
75% van de reissom - Bij annulering vanaf de 5de kalenderdag (inclusief) tot de vertrekdag:
95% van de reissom - Bij annulering op de vertrekdag of later:
100 % van de reissom - Vliegticket prijs-onderdeel van uw reissom vanaf reservering:
100 % van de ticketprijs - Indien voor een bepaalde reis verdere afwijkende annuleringsvoorwaarden gelden, staat dit expliciet bij de betreffende reis vermeldt.
Minimum aantal deelnemers
De organisator kan de reisovereenkomst binnen de in de aanbieding vermelde termijn opzeggen als het aantal aanmeldingen kleiner is dan het voorafgaand aan de boeking kenbaar gemaakte vereiste minimumaantal deelnemers. De organisator stelt u hiervan uiterlijk 30 dagen voor vertrek in kennis. Echter in de meeste gevallen kunnen wij u veel eerder op de hoogte stellen van de doorgang. Op onze website vindt u altijd een status van de reis (bijna gegarandeerd/gegarandeerd vertrek). Bij vliegreizen is het mogelijk dat u met kleinere reisgroepen reist dan het minimale aantal deelnemers.
Duurzaam Toerisme
Duurzaam toerisme is niets anders dan reizen en rekening houden met milieu, mensen, natuur en cultuur zodat reizen in de toekomst ook nog goed mogelijk is. De reisbranche voelt zich hierbij betrokken. ANVR reisorganisaties zijn in ANVR verband verplicht om een milieuprogramma met praktische maatregelen op te stellen en toe te passen. In dit programma beschrijven reisorganisaties hoe zij nu en in de toekomst de zorg voor het milieu toepassen in de bedrijfsvoering en in de aan u aangeboden reizen. Ook is een daartoe opgeleide milieucoördinator actief. Wij voldoen aan de gestelde verplichtingen conform de eisen van de Stichting Milieuzorg ANVR Reisorganisatoren.
Duurzaam toerisme is niet alleen iets voor reisondernemingen. U bent als vakantieganger daarbij ook een onmisbare schakel. U kunt hierover meer lezen in de ANVR brochure en op ANVR website.
ANVR Touringcarclassificatie
ANVR-organisatoren van busreizen hebben afgesproken de belangrijkste kwaliteitsnormen van de touringcars standaard vast te leggen. Er is een onderscheid tussen Tourist Class, Comfort Class en Royal Class. Kijk voor specifieke verschillen op www.sktb.nl/classificaties/. Bij Spauwen Travel reist u met Comfort Class of Royal Class touringcars. Tijdens onze vliegreizen kunnen wij vanwege lokale standaarden of groepsgroottes afwijken van deze standaard.
Opstapplaats wijzigen
Wilt u uw opstapplaats wijzigen? Dat kan tot uiterlijk 3 weken voor vertrek – mits beschikbaar. Neem hiervoor even contact op met ons kantoor, dan kijken we graag met u mee.
Kleine reisgroepen
U reist bij vliegreizen van Spauwen Travel met een kleine, prettige groep van gemiddeld 10 tot 25 reizigers. Dat betekent: meer persoonlijke aandacht, rust, flexibiliteit én ruimte voor bijzondere momenten onderweg. Samen reizen, maar nooit massaal.
Zitplaatsen in de bus
In de touringcar geldt vrije plaatskeuze. Iedereen heeft daarin dezelfde mogelijkheden; vaste of gereserveerde zitplekken zijn helaas niet mogelijk. Onze reisbegeleider zorgt ervoor dat dit op een prettige manier verloopt.
Roken in de bus
ANVR-organisatoren houden zich aan het wettelijke verbod op roken in de bus. Voor rokers is er gelegenheid om tijdens de stops te roken
Prijswijzigingen
Prijswijzigingen zowel positief als negatief zijn ten alle tijden onder voorbehoud. De definitieve reissom staat op de bevestiging van uw reservering. Indien u kort voor vertrek een vliegreis reserveert, zijn de prijzen van de vliegtickets soms hoger. Een eventuele toeslag en hogere reissom geven wij u altijd voor uw definitieve reservering door
Minder goed ter been / Mobiliteit
Twijfelt u of u vanwege uw mobiliteit kunt deelnemen aan één van onze reizen? Dan verzoeken wij u altijd contact op te nemen met ons team van Travel Designers via telefoon of e-mail.Indien u niet kunt deelnemen aan een programma-onderdeel vanwege uw mobiliteit geeft dit namelijk geen recht op restitutie van een deel van de reissom. Onze reizen zijn zo samengesteld dat u met een normale basisconditie kunt deelnemen. Onze reizen zijn met zorg samengesteld voor reizigers die zelfstandig kunnen deelnemen aan het programma. Tijdens de reis kunt u genieten van prachtige wandelingen, indrukwekkende bezoeken en unieke ervaringen. Sommige excursies vragen wat meer fysieke inspanning of goede mobiliteit. Kunt u deze activiteiten niet zelfstandig uitvoeren? Dan is het belangrijk dat u reist met een eigen begeleider, of ervoor kiest om een onderdeel over te slaan. Onze reisbegeleiders en chauffeurs zorgen voor een soepel verloop van de reis, maar kunnen geen individuele fysieke ondersteuning bieden. In voorkomende gevallen zal de reisbegeleider u een vriendelijk maar dringend advies geven over deelname aan een excursie – altijd in het belang van uw comfort en veiligheid.
Lokaal vervoer tijdens vliegreizen en transfers
Voor al onze vliegreizen en transfers naar de luchthavens maken we gebruik van lokale bussen of touringcars, welke aansluiten bij de ANVR-standaard. Bij een kleiner aantal deelnemers (minder dan 18) zetten we een kleinere touringcar of minivan in (Ca. 8 tot 18 persoons voertuigen).
Vluchtinformatie
Bij het boeken vermelden wij meestal de geplande luchthaven van vertrek en vertrektijd, maar deze tijden en luchthaven kunnen nog wijzigen. De definitieve tijden en luchthaven staan op uw voucher en reisprogramma. Indien u op eigen gelegenheid naar de luchthaven reist zorg ervoor dat u minimaal 3 uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig bent. Laat aankomen, ook door omstandigheden buiten uw controle zoals file, treinvertraging of autopech, kan leiden tot het missen van uw vlucht. Alle bijkomende kosten (bijvoorbeeld voor alternatief vervoer) zijn voor eigen rekening. Het missen van de vlucht geeft geen recht op terugbetaling.
(Hand)bagage bij vliegreizen
Bij sommige vluchten kan het voorkomen dat handbagage – ook als deze binnen de toegestane afmetingen valt – bij de gate alsnog kosteloos in het ruim wordt geplaatst, bijvoorbeeld om het instapproces vlot te laten verlopen. Wij raden daarom aan om belangrijke spullen zoals medicijnen, reisdocumenten en waardevolle items altijd in een kleine tas bij u te houden. Daarnaast vragen wij u rekening te houden met het maximal aantal kilo’s baggage en aantal stuks dat u mag inchecken, dit voorkomt dat u dient bij te betalen op de luchthaven. De exacte bagagevoorwaarden van de hand- en/of ruimbagage van uw luchtvaartmaatschappij vindt u in de reisinformatie en in onze app.
Stoelreservering
Vooraf een stoel kiezen in het vliegtuig is niet altijd mogelijk, vooral bij groepsboekingen. Waar het kan, bieden wij u – tegen betaling – de optie om stoelen te reserveren. Uiteraard doet ons team er alles aan om reizigers samen of dicht bij elkaar te plaatsen, maar dit is helaas niet altijd gegarandeerd.
Eenpersoonskamers
In veel hotels zijn 1-persoonskamers beperkt beschikbaar. Hoewel er een toeslag geldt voor dit kamertype, kunnen de kamers qua grootte, ligging en/of faciliteiten soms iets minder zijn in vergelijking met 2-persoonskamers. Dit is in veel landen het geval en hebben wij als touroperator geen invloed op. U kunt ons altijd verzoeken een tweepersoonskamer voor een-persoonsgebruik aan te vragen, hiervoor is eventueel een extra toeslag van toepassing. We doen altijd ons best om uw verblijf zo comfortabel mogelijk te maken.
Maaltijden
Eten op reis is een belevenis op zich! U maakt kennis met lokale smaken, recepten en gewoonten. Gerechten kunnen verschillen van wat u thuis gewend bent – dat is juist het leuke eraan. Heeft u vragen of opmerkingen over de maaltijd? Laat het gerust weten aan uw reisbegeleider, die helpt u graag verder.
Medicijnen
De meeste medicijnen kunt u meenemen op vakantie. Voor sommige medicijnen heeft u wel een medicijnverklaring nodig (controleer dit met uw apotheek of arts). Neem uw medicijnen het liefst mee in de originele verpakking.
Uitvoering reisprogramma
We bereiden uw reis tot in de puntjes voor, maar soms kunnen omstandigheden ons verrassen. Denk aan onverwachte sluitingen, het weer of lokale gebeurtenissen. Mocht er iets wijzigen in het programma, dan informeert de reisbegeleider of chauffeur u uiteraard tijdig. We zorgen altijd voor een gelijkwaardig alternatief zodat u volop kunt blijven genieten.
Spauwen Travel App
De Spauwen Travel App is uw digitale reisgenoot. Hier vindt u uw dagprogramma, vertrektijden, locaties en praktische info. Ook kunt u tijdens de reis rechtstreeks contact opnemen met uw reisbegeleider via de handige chatfunctie. Voor uw gemak gebruiken wij géén WhatsApp-groepen – dit is overzichtelijker en privacy vriendelijker. Wij raden aan om uw reis voor vertrek te downloaden zodat u deze offline ook gebruiken (rechtsboven met rood pijltje > wordt groen zodra download voltooid). Geen smartphone? Dan regelen wij met plezier een papieren versie van de reisinformatie.
Visum / Paspoort / ID
U bent zelf verantwoordelijk voor het regelen van de juiste visa voor uw reis. Onze Travel Designers staan altijd klaar om u van de nodige informatie te voorzien. Voor een eenvoudige en betrouwbare visumaanvraag werken wij samen met Visum Centrale. U kunt via de website van Visum Centrale link direct uw visum aanvraag starten, klik hier. Als reiziger bent u zelf verantwoordelijk voor het in orde hebben van uw reisdocumenten. Zorg ervoor dat uw paspoort of identiteitskaart nog minimaal 6 maanden geldig is na terugkomst van de reis. Controleer daarnaast of u voor uw bestemming een visum of vaccinaties nodig heeft. Waar nodig staat dit ook duidelijk op onze website bij de reis vermeld. Neem ook een geldig verzekeringspasje of bewijs van uw reisverzekering mee. Zo kunt u goed voorbereid en met een gerust hart op reis gaan. Wij ondersteunen u graag bij de controle van uw benodigde documenten
Reisadvies & landinformatie
Reizen is ontdekken – en een goede voorbereiding helpt om zorgeloos te genieten. We raden u aan om kort voor vertrek ook het actuele reisadvies van de Nederlandse overheid te bekijken via www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies. Hier vindt u per land praktische informatie over veiligheid, gezondheid, lokale wetten en eventuele inreisbeperkingen. Zo vertrekt u goed geïnformeerd en met een gerust gevoel op reis.
Reizen buiten Europa – verbinding & bereikbaarheid
Gaat u met ons mee naar een bestemming buiten Europa? Dan adviseren wij het gebruik van een eSIM (controleer of uw telefoon dit ondersteunt) via Holafly (klik hier) of een lokale simkaart die u koopt bij een telefoonwinkel (of op de luchthaven). Zo blijft u eenvoudig bereikbaar – voor updates via de app én voor contact met het thuisfront.